Celebració del Ier Centenari de l’AMHB (1890-1990)

Resum de la jornada: 21 d’abril de 1990. Palau Sanllehy (Barcelona)

El dissabte 21 d’abril es va celebrar al Palau Sanllehy, situat en el Portal de l’ Àngel de Barcelona, el Ier. Centenari de l’AMHB

Al solemne acte van assistir la majoria dels metges homeòpates de l’ AMHB així com descendents del Dr. Peiró, Dr. Bieto i una important representació de la família del Dr. Sanllehy, membre fundador de l’ AMHB l’any 1890.

En primer lloc el fotògraf Pep Pujol va retratar el nét del fundador, Sr. Manuel Sanllehy, junt amb la presidenta de l’ AMHB, Dra. Anna Pla i el vicepresident de la LMHI, Dr. Carles Amengual.

També va retratar al grup format per cadascun dels presidents de totes les associacions homeopàtiques del país, als membres de la Junta directiva de l’ AMHB, i finalment als components del Comité Organitzador del 45th Congres of the International Homeopathic Medical League.

L’escenari de les fotografies va resultar ser la Biblioteca del Palau Sanllehy, el mateix on es va retratar fa cent anys als membres fundadors de l’ AMHB, el president de la qual era el Dr. Sanllehy.

Un bonic quadre on figurava el Dr. Sanllehy va acompanyar als grups fotografiats.

A la sala contigua a la biblioteca s’exhibia un bell camafeu amb l’esfinx del Dr. Samuel Hahnemann, que fou regalat per la viuda del mateix al Dr.Sanllehy.

A continuació es va oferir un concert de piano a càrrec del jove pianista de 21 anys Jaume Fàbregas, qui va demostrar un gran talent interpretant peces de Schubert, Schuman i List.

El piano (ERARD de 1853) va ser comprat pel mateix Dr. Sanllehy.  A causa de la seva antiguitat va ser restaurat i afinat per a aquest acte per Robert Jaumeandreu, membre de la família del fundador.

Seguidament, cadascun dels membres de la mesa presidencial (Dra. Anna Pla, Dr. Carles Amengual, Sr. Manuel Sanllehy i el Dr Claudi Faulí) van realitzar un petit discurs homenatjant a la medicina homeopàtica i a tots els seus seguidors.

El discurs del Sr. Manuel Sanllehy va aconseguir captivar als 200 invitats per la seva gran lucidesa i desimboltura malgrat els seus 95 anys.

Finalment es va fer entrega de la medalla d’or i diploma a cadascuna de les famílies representatives de metges homeòpates catalans, ja morts, a cada una de les Associacions Homeopàtiques d’Espanya i a metges homeòpates i farmacèutics que van contribuir valuosament al desenvolupament de l’ AMHB i de l’homeopatia en aquesta última dècada.

La celebració va concloure amb un sopar en el típic restaurant modernista Els quatre gats on es va finalitzar la inoblidable vetllada.

Discursos

Discurs de la presidència de l’AMHB

“En primer lugar quiero agradecer en nombre de la AMHB al Ilustrísimo Sr. Sanllehy y a su familia la magnífica acogida que nos han dispensado.

Hace 10 años, gracias al Dr. Peiró, a Homeopatía Europea, a Homeopatía de México y a la escuela Médica Homeopática Argentina volvió a coger fuerza la AMHB y al mismo tiempo y con ella, la homeopatía en el estado español.

Con la celebración de este Centenario de actividad ininterrumpida de la Academia continuamos con los ideales y el espíritu de los fundadores de la AMHB y de las siguientes generaciones:

Voluntad internacional de comunicación y relación (como fueron la celebración del Council de 1924, la fundación de la LMHI, congresos y certámenes internacionales).
Actividad académica y científica: tenemos muestra de ello en todas las publicaciones, libros, revistas de la Biblioteca de la AMHB y sesiones académicas. Recordaremos por su eco, entre muchas otras, la patogenesia de la Taréntula hispánica.
Espíritu de solidaridad, que llevó a la AMHB a luchar para conseguir dispensarios públicos y que en el año 1924 cristalizó en la inauguración del Hospital Homeópata del Nen Déu, dónde hoy en día aún funciona un servicio de consultas externas. El Jefe del Departamento de Homeopatía es el Dr. Albert Soler y colaboran miembros de la Academia.
Hace 10 años, a petición del Dr. Peiró, que confiaba en las nuevas generaciones aquí presentes, el Council de la LMHI otorgó a la Academia la organización del 45 Congreso de la Liga, en Barcelona, para el año 1990.
Y aquí nos encontramos hoy, 21 de Abril de 1990, acogidos,invitados en el mismo lugar donde justamente hace 100 años el Dr. Sanllehy y sus compañeros, que el Dr. Amengual ha nombrado, fundaron nuestra Academia.”

Dra. Anna Pla

Presidenta de la AMHB

Discurs de la presidència a Espanya de la LMHI

“Honorable Conseller de Sanitat i Seguretat Social;

Ilustrísimo Sr. Manuel Sanllehy i Girona;
Profesor Dr. Claudi Faulí i Trillo;
Presidentes de las Asociaciones Médico-Homeopáticas del Estado Español;
Presidenta de la Academia Médico Homeopática de Barcelona;

Señoras y Señores:

1790 es el año de la máquina de vapor de Watt, de las experiencias de Calvani en electricidad, y de la Tabla de 31 elementos químicos de Lavoisier.

1790 es, además, el año de la concepción de la Medicina Homeopática por el Dr. Samuel Hahnemann.

1890 es el año de la patente del petróleo, del vuelo de 50 metros del primer aeroplano, y del uso, por primera vez, de guantes de goma en cirugía.

1890 es, además, el año de la fundación de la Academia Médico Homeopática de Barcelona.

En este mismo lugar, y por ilustres antepasados de los aquí presentes, nació ésta nuestra Academia.

1990 es el año del bicentenario de la Medicina Homeopática; del centenario de la Academia Médico Homeopática de Barcelona; y del 45 Congreso de la Liga Médico Homeopática Internacional.

1990 es el año definitivo de la Medicina Homeopática; la cristalización de sus aspectos científicos, legales, y docentes en un cuerpo estructural concreto y específico.

Gracias, Doctores Sanllehy, Prudenci Querol, Núñez, Derch, Bertrán, Vinyals, Grau Ala, Badía, Comet, Pinart, Moragas, Suriol, Emili Lorenzo, Gil Bieto, Jaume Peiró y a todos los que habéis hecho que con vuestro esfuerzo, ilusión, ciencia y conciencia, estemos ahora festejando este primer centenario de nuestra Academia que se encuentra entre las cinco más antiguas del mundo.

Lo más difícil ya está hecho; nos lo han dado hecho.

Sólo queda esperar que los continuadores de esta magna obra, ahora y en los años venideros, sean fieles cumplidores de aquella medicina, que sólo es una, aquella medicina que quiere devolver la salud al paciente por e camino más rápido, suave y permanente.

A todos los aquí presentes de espíritu, ahora, ayer y siempre; a todos los aquí presentes en cuerpo y espíritu, hoy y ahora; y a todo los que seguirán la labor iniciada hasta el próximo centenario.

A todos, muchas gracias.”

Dr. Carles Amengual.

President a Espanya de la LMHI.